۱۳۹۴ بهمن ۲۶, دوشنبه

جان عيسى سحرخيز بعد از اعتصاب غذا در خطر است



سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیهای خواستار تضمین سلامت عیسی سحرخیز، روزنامهنگار زندانی شد و هشدار داد که جان او نباید در خطر قرار بگیرد.

بنا بر اعلام این سازمان، آقای سحرخیز در تاریخ ۲۳ بهمن ١٣٩۴به خانوادهاش اطلاع داده که دست به اعتصاب غذای خشک زده است. او گفته است: "یا بهشت زهرا بیایید دنبالم، یا بیمارستان بقیهالله."

این روزنامهنگار پرسابقه به خانواده گفته که تحت فشار قرار گرفته تا "به کارهایی اعتراف کند که اصلا انجام نداده است."

همزمان سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی، دیگر روزنامهنگار دستگیر شده گفت خواستار آزادی موکلانش با قرار وثیقه و یا انتقال آنها به زندان عمومی است.

به گفته آقای علیزاده تلاش شده بود تا روزنامهنگاران دستگیر شده را "عوامل نفوذی" بدانند اما بازپرس پرونده از لفظ نفوذ در قرار مجرمیت استفاده نکرد و جرم موکلانش را "فعالیت تبلیغاتی علیه نظام" تشخیص داد.

او همچنین توضیح داد که دادیار پرونده معتقد بوده اتهام "توهین به نظام و اجتماع و تبانی علیه نظام" نیز به پرونده اضافه شود و همین مساله باعث بروز اختلاف شده بود.

عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیتساز از روز ۱۱ آبان از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام همکاری با "دولتهای متخاصم غربی" دستگیر شده و در بازداشت به سر میبرند.

بازداشت این روزنامهنگاران با اعتراض رئیس جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و رئیس شورای عالی امنیت ملی نیز وعده داد که به زودی آزاد خواهند شد اما چنین نشد.

آقای سحرخیز که در حال حاضر اعتصاب غذای خشک خود را آغاز کرده، پیش از این نیز چندین بار بازداشت شده و به گفته خانوادهاش از بیمارهای متعددی رنج میبرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز رفتار "مسئولان عالی رتبه ایران را که در چهارمین روز اعتصاب غذای خشک، از آزادی عیسی سحرخیز ممانعت میکنند" غیرمسئولانه خوانده و آن را محکوم کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر