۱۳۹۴ خرداد ۱۲, سه‌شنبه

هشدار گروهى از نمايندگان پارلمان اروپا در مورد وضع حقوق بشر در ايران

در بیانیهای که بیش از ۲۲۰ نماینده پارلمان اروپا صادر کردهاند، در مورد وخیمتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران و نقش ایران در بحران خاورمیانه هشدار داده شده، و در عین حال از تهران خواسته شده تا اجازه بازرسیهای اتمی سرزده از تمامی اماکن نظامی و غیرنظامی خود را بدهد.

نمایندگان اروپایی از ایران خواستهاند اعدامها را در آن کشور متوقف کرده، زندانیان سیاسی را آزاد کند و به حقوق و آزادیهای شهروندان خود احترام بگذارد، این بیانیه در مواردی مختلف از ایران خواسته است به انجام “اقداماتی ضروری” دست بزند.

نمایندگان اتحادیه اروپا که بیانیه خود را ۱۱ خرداد ماه خطاب به فدریگا موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه در امور سیاست خارجی، نوشتهاند، میگویند ایران با در نظر گرفتن درصدی جمعیتش و بنا بر گزارشهای آماری منتشر شده، بالاترین شمار اعدام را در جهان دارد. امضاءکنندگان بیانیه میگویند “نگران پرونده وحشتناک حقوق بشر در ایران” هستند.

آنها در عین حال خواستهاند که تهران به قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با برنامه اتمی خود مقید باشد، به سوالهای آژانس بینالمللی انرژی هستهای پاسخ دهد و اجازه بازرسیهای سرزده در این مورد را، از تمامی اماکن نظامی و غیرنظامی اعلام شده یا نشده خود، بدهد.

نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی در گروه ۵+۱ در حال انجام مذاکراتی هستند که هدف از آن تدوین سندی نهایی برای توافق اتمیست؛ آنچه قرار است روش اثبات عملی و فراگیر صلحآمیز بودن برنامه اتمی ایران و در عین حال برونرفت از تحریمهای بینالمللی علیه تهران را ممکن سازد.

این گروه از نمایندگان پارلمان اروپایی به موضوع کمپ لیبرتی در عراق که اعضای “سازمان مجاهدین خلق” در آن ساکن هستند اشاره کرده و خواستار حفاظت از این افراد شدهاند، نمایندگان اروپایی خواستهاند تا این کمپ به عنوان یک اردوگاه پناهندگی پذیرفته شود.

در حال حاضر کمپ لیبرتی محل اسکان اعضای “سازمان مجاهدین خلق” است، این محل هدف حملاتی قرار گرفته است، که آمریکا در مواردی مستقیما ایران را به دست داشتن در آن متهم کرده است.

پیشتر سفیر ایران در بغداد، در مورد حملهای خمپارهای به این اردوگاه گفته بود “جمهوری اسلامی بە هیچ عنوان از اقدامی کە بە امنیت عراق ضربەای وارد کند، حمایت نخواهد کرد”، در عین حال محکومیت حملە بە کمپ لیبرتی از سوی سفارت ایران را نیز تکذیب کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر