۱۳۹۴ مرداد ۱, پنجشنبه

هشدار عفو بینالملل در مورد افزایش «چشمگیر» اعدام در ایران



سازمان عفو بینالملل در بیانیهای که روز پنجشنبه، اول مرداد، منتشر شد ضمن اشاره به این که در شش ماه گذشته حدود هفتصد نفر در ایران اعدام شدهاند، هشدار داد که اگر ایران با همین روند به اعدام کردن زندانیان ادامه دهد، تا پایان سال جاری میلادی، بیش از یک هزار نفر در ایران اعدام خواهند شد.

بر اساس این بیانیه، از اول ژانویه تا پانزدهم ژوئیه سال ۲۰۱۵، ۶۹۴ نفر در ایران اعدام شدهاند. یعنی روزانه بیش از سه نفر در ایران اعدام میشوند.

این در حالی است که دولت ایران شمار اعدامیان در شش ماه گذشته را ۲۴۶ نفر اعلام کرده است.

عفو بینالملل در بیانیه خود مینویسد که رقم مربوط به سال جاری میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۴ افزایش چشمگیری را نشان میدهد.

ایران در سال گذشته، ۷۵۳ نفر را اعدام کرده بود.

در همین زمینه معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بینالملل میگوید: «افزایش سرسامآور اعدام در ایران در نیمه اول سال جاری میلادی، تصویر تیره و تاری از دستگاه قضایی ایران به دست میدهد که ماشین اعدامش آدمکشی را در مقیاس انبوه به اجرا گذاشته است.»

آن طور که در بیانیه سازمان عفو بینالملل آمده است، در سال جاری، ایران حتی در ماه رمضان که معمولا اعدامی در آن صورت نمیگیرد، چهار نفر را اعدام کرده است.

به گفته این سازمان، این اعدامها با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.

سال گذشته نیز احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود که بیشتر اعدامها در ایران به دلیل مواد مخدر، روابط نامشروع، همجنسگرایی و اتهامهایی نظیر تهدید علیه امنیت ملی اجرا میشود «که تعریف مشخصی ندارند».

این در حالی است که به گفته عفو بینالملل هیچ مدارک و شواهدی در دست نیست که ثابت کند مجازات اعدام افراد را از دست زدن به قاچاق مواد مخدر یا جرائمی نظیر آن بازمیدارد.

ایران به لحاظ شمار اجرای مجازات اعدام بعد از چین در رتبه دوم قرار دارد، اما از نظر سرانه، رتبه اول را در جهان از آن خود کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر