۱۳۹۴ دی ۲۷, یکشنبه

انجمن آزادی بیان خواستار تبرئه سه هنرمند ایرانی شد


انجمن آزادی بیان  “فری میوز” به همراه نه سازمان حقوق بشری با ارسال نامهای به رئیس قوه قضاییه ودیگر مقامات ایرانی خواستار تبرئه دو موسیقیدان، مهدی رجبیان، یوسف عمادی، و حسین رجبیان فیلمساز شدند.

اوله ریتوف، مدیر اجرایی فری میوز، در این نامه نوشته است: “بدون شک سرکوب آزادی بیان در ایران نشان دهنده درگیریهای داخلی بین حسن روحانی، رییس جمهور و گروههای محافظه کار مانند سپاه است که به نظر میرسد در تلاش برای کنترل وزارت فرهنگ و ارشاد هستند.”

“ایران هر چه اعتبار ایران از گفتگوهای هستهای به دست آورده با شیوههای بی رحمانه دستگیری و ارعاب هنرمندان، رسانهها و جامعه مدنی از دست میدهد.”

“من از شما میخواهیم که اقدامات لازم و فوری با توجه به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی برای تبرئه این سه هنرمند انجام شود.”

این سه هنرمند هماینک منتظر رای دادگاه تجدید نظر اند که اول دیماه در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی بابایی برگزار شد. آنها در مهرماه و در دادگاه نخست، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به مقدسات” هر کدام به شش سال حبس و جریمهی نقدی محکوم شده بودند.

یک منبع مطلع در اين خصوص گفت: “دادگاه بدوی چند دقیقه بیشتر طول نکشیده و اصلا حضور وکیل بی معنی بود و تجدید نظر هم هیچ راه به دفاع نداده است.”

با توجه به تغییرات قانون مجازات جدید درباره تعدد جرائم، حکم شش ساله این هنرمندان، قانونا باید در مرحلهی تجدیدنظر به ۵ سال کاهش یابد ولی احتمال تخفیف بیش از این، کم به نظر می رسد.

مهدی رجبیان، حسین رجبیان و یوسف عمادی، در مهرماه ۱۳۹۲ بازداشت شدند و پس از بیش از دو ماه انفرادی و بازجویی در بند دو-الف سپاه، با تودیع وثیقهی ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند. به گفتهی یک منبع مطلع آنها در طول دوره بازجویی برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار گرفتهاند.

گفته می شود که برگ موزیک (بنیان رسمی گزارش موسیقی) تنها رسانه پخش موسیقی آلترناتیو ایران و معرفی سبک موسیقی جدید و نو بوده و در فعالیت پنج ساله اش (از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲) به طور اختصاصی منتشرکنندهٔ بیش از صد آلبوم موسیقی و هزاران تک آهنگ از هنرمندان موسیقی آلترناتیو بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر