۱۳۹۳ آبان ۲۰, سه‌شنبه

مقام ارشد سپاه: به وفور موشکهای با برد ۲۰۰۰ کیلومتر ساختهایم





فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران میگوید ایران به وفور «موشک چند مرحلهای سوخت جامد» ساخته است با «۲۰۰۰ کیلومتر برد و خطای ۱۰ متری» که «امکان هدف قرار دادن اسرائیل را دارد». 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرعلی حاجیزاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، دوشنبه ۱۹ آبان، گفت که هدف حسن تهرانی مقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه و یکی از بنیانگذاران برنامه موشکی ایران، که سال ۱۳۹۰ در پی انفجاری در پادگانی در ملارد کشته شد، ساخت موشکهای «اسرائیلزن» بوده است. 

او با اشاره به مراحل ساخت این موشکها افزود «با چند مرحله اصلاح رسیدیم به موشکهای سجیل امروزی که موشک چند مرحلهای سوخت جامد با برد ۲۰۰۰ کیلومتر است که دیگر سازماندهی شده است و در یگانهای ما به وفور پیدا میشود.» 

این فرمانده سپاه افزوده که آیتالله علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکید داشته است ایران توان ساخت موشکهای «نقطه زن» را پیدا کند. 

به گفته آقای حاجیزاده خطای موشکهای ساخت ایران که در ابتدا بین ۲۰۰ تا۱۰۰۰ متر بوده اکنون به «۱۰ متر» رسیده است. 

ایران طی سالهای گذشته از تولید سری جدید موشکهای با برد بالا خبر داده است. 

اما گزارشها حاکی از آن است که از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی از حجم پیامهایی که در نمایش توانایی نظامی ایران بزرگنمایی میکنند کاسته شده است. در عین حال تهران بدون هیاهو به ساخت و افزایش قابلیتهای جنگی خود در منطقه تنگه هرمز ادامه داده است.

براساس گزارشها، موشکهای شهاب ۳ ایران با برد نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر، قادر هستند اسرائیل را هدف قرار دهند. 

ایران در عین حال صاحب یکی از بزرگترین برنامههای موشکی در خاورمیانه است.

از سوی دیگر آمریکا و متحدان غربی آن میگویند که موشکهای ساخت ایران قابلیت آن را دارند که کلاهکهای هستهای حمل کنند؛ آنچه با برنامه اتمی ایران نیز ارتباط پیدا میکند.

تهران همواره تاکید کرده است که هدف از برنامه هستهایش صلحآمیز است و قصد ساخت بمب هستهای را ندارد.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عین حال گفته است که کارخانههای تولید موشک در سوریه ساخت ایران است و موشکهای طراحی ایران در این کارخانهها تولید میشوند. 

آقای حاجیزاده گفته است «در واقع ما آموزش به کارگیری را از آنها گرفتیم ولی آموزش تولید را به آنها دادیم، کارخانههای تولید صنعت موشکی سوریه از ایران به آنجا منتقل شده است… دیگر طوری شد که حتی جبهه مقاومت هم آموزش ساخت موشکهایش را از ایران یاد گرفته است.» 

مقامهای ایران، اسرائیل را به رسمیت نمیشناسند و از همپیمانان برخی گروههای شبهنظامی مخالف آن در منطقه که آنها را گروههای «مقاومت» مینامند، به شمار میروند.

آيتالله علی خامنهای، ۲۴ مهر ماه، در ديداری با دبيرکل جهاد اسلامی فلسطين، جنگ با اسرائيل را يک «جنگ سرنوشتساز» توصیف کرده بود که «بايد تکليف را نهايی کند».

تلآویو نیز بارها نگرانی خود را از برنامه اتمی و نظامی ایران بیان کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل حتی ایران را خطری بزرگتر از گروه «حکومت اسلامی»توصیف کرده است.

ایران در شهریور ماه گذشته نیز از چند موشک و هواپیمای بدون سرنشین رونمایی کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر