۱۳۹۳ بهمن ۲۱, سه‌شنبه

دانشگاه زندان يا پادگان نيست! تجمع اعتراضي دانشجويان در كوي دانشگاه تهران در اعتراض به قوانين پادگاني و زندان حاكم بر دانشگاه



گزارشي تكميلي از تجمع دانشجويان دانشگاه تهران در شامگاه شنبه ۱۸  در اعتراض به افزایش هزینهها و کاهش ظرفیت خوابگاهها، محدودیت ساعات تردد و اعلام ساعت خاموشی در شب برای دانشجویان، نامطلوب بودن خدمات اینترنت، افزایش قیمت هزینه میهمانان در کوی دانشگاه و برخورد نامناسب مامورین حراست با دانشجویان، 
به گزارش راديو زمانه,ین تجمع از حوالی ساعت ۸ شبشنبه با حضور حدود پنجاه نفر از دانشجویان در میدان اصلی کوی دانشگاه شروع شد و حاضران خواستار حضور مسئول خوابگاه و پاسخگویی به دانشجویان شدند. حضور حمزه لو رئيس اداره خوابگاههاي دانشگاه با افزایش جمعیت دانشجویان همراه بود و اعتراضها رنگ جدیتری به خود گرفت. عدم پاسخ گویی شفاف حمزهلو و قانع نشدن دانشجویان موجب شد دانشجویان خواستار حضور معاونت دانشجویی و پاسخگویی او شوند.
بعد از مدتی بهنژاد، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، در میان معترضان حاضر شد و جمعیت دانشجویان که به حدود ۴۰۰ نفر رسیده بود، شروع به بیان اعتراضات خود کردند، اما بهنژاد هم پاسخ قانع کنندهای به آنها نداد. دانشجویان به رفتار و لحن پاسخگویی او اعتراض داشتند.
جو ملتهب شد و دانشجویان اعلام کردند که رئیس دانشگاه باید شخصاً به کوی بیاید و پاسخگوی وضعیت اسفبار کوی دانشگاه تهران و هزینههای گزاف تحصیلی باشد. در این هنگام دانشجویان برای همراه کردن دیگر همکلاسیهای خود شروع به راهپیمایی در کوی دانشگاه و فراخواندن دیگر دانشجویان به پیوستن به تجمع کردند. دانشجویان با شعار هایی همچون “آموزش رایگان حق مسلم ماست” ، “هزینه اضافی ملغی باید گردد” ، “مشکل ما صنفیه، بی قانونی کافیه” ،”دانشجوی باغیرت، حمایت حمایت”، ” ریاست دانشگاه احضار باید گردد” توجه دیگر دانشجویان را جلب کردند.
پس از آن بر تعداد معترضان افزوده شد و در نهایت جمعیتی در حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر در میدان اصلی کوی دانشگاه تهران اجتماع کرده و اعلام کردند تا ریاست دانشگاه در میان جمعیت حاضر نشود در همان جا خواهند ماند و تجمع را ترک نخواهند کرد.
صحنهای دیگر از اجتماع اعتراضی دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران بطور وسیع که شکل گرفت، اعلام شد که خضری، مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی و نماینده تام الاختیار نیلی، ریاست دانشگاه در میان جمعیت حاضر خواهد شد. دانشجویان در همان میدان نشستند و شروع به مکتوب کردن مطالبات خود کردند تا در نهایت از نماینده رئیس دانشگاه برای پیگیری مطالبات خود ضمانت کتبی اخذ کنند.
با حضور خضری در میان جمعیت و پذیرفتن نقایص موجود و قول پیگیری مطالبات دانشجویان، بیانیهای شامل محورهای مهم مطالبات دانشجویان از جمله استرداد هزینههای اضافی اخذ شده از دانشجویان (به ویژه دانشجویان سنواتی) به آنان، لغو قانون سکوت و منع تردد از ساعت ۱۱شب تا ۶ صبح، لغو قانون اجازه مأموران حراست برای ورود به اتاق های دانشجویان، جلوگیری از برخودهای نامناسب حراست و انتظامات کوی دانشگاه با دانشجویان، رفع مشکل اینترنت کوی دانشگاه، عدم برخورد “انضباطی” با دانشجویان حاضر در تجمع و غیره در میان جمعیت قرائت شد.
سپس این بیانیه به صورت مکتوب به خضری ارائه شد و او بیانیه را، با قول پیگیری مکتوب و تضمین این که یک هفته بعد گزارشی از عملکرد خود در پیگیری مطالبات در حضور دانشجویان ارائه کند، امضا کرد. در نهایت دانشجویان با اعلام مهلت یک هفته برای رسیدگی به مطالباتشان، ۲۵ بهمن را روز تجمع دوباره و شنیدن توضیحات مسئولان اعلام کرده و به گردهمایی اعتراضی پایان دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر