۱۳۹۴ شهریور ۱, یکشنبه

نسرین ستوده: به مرگ، اسیدپاشی و مثله شدن تهدید شده‌ام



نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر ایرانی، میگوید که در ماههای اخیر «مکررا» به «اسیدپاشی، مرگ و مثله شدن» تهدید شده است.

خانم ستوده در گفتوگویی با سایت کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران که جمعه ۳۰ مرداد منتشر شده، گفته است: «از شروع تحصن در مقابل دفتر کانون وکلا بارها مورد تهدید قرار گرفتم. حتی یک بار، موتورسواری من را تهدید به اعدام کرد. همین طور طی ماههای تحصنم، سه بار ماموران اطلاعات من را به همراه همسرم بازداشت کردند. در همان روزها تلفنی هم به من شد که فردی خودش را مامور اطلاعات معرفی کرد و خواست من از مصاحبه با رسانههای خارجی خودداری کنم.»

نسرین ستوده همچنین افزوده است: «طی دو ماه گذشته مکررا پیامکهای تهدیدآمیز دریافت میکردم که در آن فرستنده با طرح خواستههای نامشخصی میگفت اگر این خواستهها را اجابت نکنم به اسیدپاشی، مثله کردن و مرگم میانجامد. اینها مشکلاتی بود که من این مدت با آنها مواجه بودم.»

وی در عین حال از احضار مجدد خود به دادسرای اوین خبر داده است.

نسرین ستوده در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

خانم ستوده پس از تقریبا سه سال حبس و طی بیش از نیمی از محکومیتش در روز ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۲به دستور مقامات قضایی از زندان اوین آزاد شد.

پس از آزادی به دستور دادگاه انتظامی وکلا، پرونده وکالت خانم ستوده در مهرماه ۱۳۹۳ به مدت سه سال ابطال شد. این وکیل در اعتراض به حکم محرومیت از وکالت از روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ در مقابل کانون وکلای دادگستری تهران تحصن کرد. در این تحصن که تقریبا هر روز ادامه داشت خانم ستوده چندین بار به همراه همسرش برای ساعاتی توسط ماموران اطلاعات بازداشت شدند.

نهایتا در ششم تیرماه ۱۳۹۴ دادگاه انتظامی وکلا حکم تعلیق پروانه وکالت خانم ستوده را از سه سال به ۹ ماه کاهش داد. پس از تغییر این حکم، نسرین ستوده به تحصن روزانه خود در مقابل ساختمان کانون وکلای دادگستری که ۹ ماه طول کشیده بود، خاتمه داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر