۱۳۹۳ خرداد ۳۱, شنبه

فدراسیون جهانی والیبال 'برخوردهای خشن' با زنان ایرانی را بررسی می‌کند



بی بی سی : رئیس فدراسیون جهانی والیبال گفته است که موضوع برخورد خشونت‌آمیز ماموران امنیتی و انتظامی با زنانی که می‌خواستند به تماشای مسابقات لیگ برتر والیبال جهان بروند، در دستور کار نشست آینده شورای لیگ جهانی والیبال است.

آری گراسا، رئیس فدراسیون جهانی والیبال، در پاسخ به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره ممنوعیت حضور زنان برای تماشای مسابقات جهانی در تهران گفته است که اعضای شورای لیگ جهانی والیبال در نشست خود در ماه میلادی آینده درباره این موضوع رایزنی خواهند کرد.

روز جمعه، ۳۰ خرداد، گروهی از زنانی که می‌خواستند برای تماشای مسابقه تیم‌های ملی والیبال ایران و ایتالیا به ورزشگاه آزادی بروند، کلیک بازداشت شدند. این مسابقه در چارچوب لیگ جهانی والیبال برگزار شد و با پیروزی ایران کلیک به پایان رسید. 

شاهدان عینی گفته‌اند که همزمان با برگزاری این مسابقه ماموران امنیتی و انتظامی در مسیرهای منتهی به ورزشگاه آزادی مستقر بودند و مانع تجمع زنان می‌شدند. گزارش شده است که این ماموران با زنانی که می‌خواستند خود را به ورودی ورزشگاه آزادی برسانند، برخوردهایی تند و خشونت‌بار داشته‌اند و حتی مردان حامی این زنان را هم "ضرب و شتم" کرده‌اند.زنان خبرنگارتعدادی از زنان خبرنگار هم که پیش از این برای پوشش مسابقات به ورزشگاه می‌رفتند، گفته‌اند که روز جمعه با ممانعت نیروهای امنیتی روبه‌رو شده و نتوانسته‌اند خود را به محل مسابقه برسانند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، خبرنگاران زن و زنانی که از عوامل اجرایی مسابقات هستند، در سه مسابقه اخیر تیم ملی والیبال ایران در تهران اجازه داشتند در سالن مسابقات حضور یابند.

ایرنا نوشته است که حضور این گروه از زنان براساس مصوبه شورای تامین استان تهران مجاز بوده است و تعداد آنها هم نباید از ۵۰ نفر بیشتر می‌شد، اما همین خبرگزاری روز شنبه، ۳۱ خرداد، به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که ورود خبرنگاران زن در سه دیدار پیش روی تیم ملی ایران در تهران ممنوع شده است.

تیم ملی والیبال ایران در بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر والیبال جهان باید در ۱۲ مسابقه شرکت کند. برای برگزاری ۶ دیدار از این تعداد در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی در تهران برنامه‌ریزی شده که سه دیدار از این تعداد تاکنون برگزار شده است. در حاشیه این دیدارها گروهی از زنان ایرانی که خود را به ورزشگاه آزادی رسانده بودند، نتوانستند در محل مسابقات حاضر شوند.گروهی از فعالان حقوق زن در ایران، پیگیر حق حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند و می‌گویند که طبق قانون، منعی برای حضور زنان در کنار مردان برای تماشای مسابقات ورزشی وجود ندارد. آنها در مناسبت‌های مختلف، به‌ویژه رقابت‌های جهانی تیم‌های ملی ایران سعی داشته‌اند در محل مسابقات حضور داشته باشند.

پیش از این، در مواردی اجازه حضور زنان در محل مسابقات داده شده است، ولی در مسابقات اخیر لیگ برتر والیبال، زنان ایرانی کلیک نتوانسته‌اند برای تشویق تیم ملی خود وارد ورزشگاه آزادی شوند، در حالی که زنان حامی تیم‌های خارجی رقیب ایران مجوز ورود داشتند. گزارش شده است که در یکی از این مسابقات که در برابر تیم برزیل بود، گروهی از زنان علاقه‌مند با ظاهر مبدل و به عنوان زنان هوادار تیم برزیل توانسته‌اند از نزدیک مسابقه تیم‌های ایران و برزیل را تماشا کنند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر