۱۳۹۳ مهر ۲۴, پنجشنبه

پخش اعتراف تلویزیونی متهمان به توهین به خمینی و تهدید به ادامۀ بازداشت ها


شبکۀ استانی فارس روز ۹ مهرماه فیلم اعتراف تعدادی از ۱۱ نفری که به اتهام توهین به امام خمینی از طریق ارسال جوک  دستگیر شده بودند را پخش کرد. در این اعتراف تلویزیونی که توسط ماموران سپاه ناحیۀ ثارالله شیراز تنظیم شده بود، تعدادی از این ۱۱ نفر مقابل دوربین تلویزیون حاضر شدند و از ارسال جوک های توهین آمیز اظهار پشیمانی کرده و اعلام کردند که «فریب خورده اند.»

به گزارش  کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، در این اعتراف تلویزیونی که ۹ روز پس از دستگیری این تعداد ضبط شده بود، آنها «سرشاخه های اصلی توزیع پیام های توهین آمیز به ائمه اطهار، امام خمینی و دیگر شخصیت های علمی و انقلابی کشور» عنوان شدند.

تعدادی از این ۱۱ نفر با چهره های محو شده جلوی دوربین شبکه استانی فارس قرار گرفتند و همگی با کلمات متفاوت اظهار پشیمانی کردند و گفتند که نیت شان «سرگرمی و وقت گذرانی» بوده و دقیقا به عمل شان واقف نبوده اند.

در ماه های گذشته موج گسترده ای از پیامک های طنز که به «صفات بارز امام» معروف شده، از طریق وایبر و واتس آپ در میان کاربران ایرانی رد وبدل می شد که پس از تهدیدهای مسولان سپاه نسبت به دستگیری ارسال کنندگان این گونه پیام ها متوقف شد. در این پیامک ها صفات امام خمینی، بنیان گذار جمهوری اسلامی به تمسخره گرفته می شود.

یکی از  افراد دستگیر شده در این اعتراف تلویزیونی با اظهار اینکه در «باتلاق نرم افزار» گیر کرده بوده، گفت: «یک جوری شصت ما خبر دار شد که این برنامه ریزی هدفمند است.» دیگری گفت پیام هایی که به تلفنش ارسال می شده را نمی خوانده و آنها را «فقط فوروارد می کرده است.»

هچنین در این اعتراف تلویزیونی، یکی از عوامل سپاه که نام او ذکر نشد، درباره چگونگی دستگیری این ۱۱ نفر گفت: «حدود ۱۵ روز قبل تیم هاقی برای رصد موضوع مشخص شدند. بعد از کار گسترده و پیچیدۀ اطلاعاتی عوامل پخش کننده این اهانت ها و توهین ها در شهرهای مختلف شناسایی شدند و بعد از هماهنگی های قضایی صورت گرفته ۱۱ نفر از این عوامل در استان فارس دستگیر شدند.»

این عضو سپاه در فیلم به شناسایی افرادی در شهرهای مختلف اشاره کرد. با این حال تاکنون فقط ۱۱ نفر در استان فارس دستگیر شده اند. پیش از این سرهنگ پاسدار اسماعیل محبی پور،  فرمانده سپاه ناحیۀ ثارالله شیراز روز ۳۰ تیرماه از بازداشت ۱۱ نفر در این شهر به دلیل «تولید و باز نشر مطالب توهین آمیز نسبت به امام خمینی» در شبکۀ اجتماعی تلفن همراه خبر داده بود.

سرهنگ پاسدار اسماعیل محبی پور فرمانده سپاه ناحیۀ ثارالله  همچنین گفته بود که در زمان تفتیش منزل همۀ دستگیر شدگان ماهواره یافته شده است. او حضور ماهواره در خانه های آنها را نشانۀ «جنگ نرم» دانست و گفت: «به طور حتم استکبار جهانی در ادامۀ جنگ نرم از همۀ امکانات خود برای هجمه به باورها و اعتقادات ما استفاده می کند که با بصریت امت اسلامی بار دیگر در این عرصه هم شکست خواهد خورد.»

کمال هادیانفر، رییس پلیس فتای نیروی انتظامی روز ۲۲ شهریور ماه اعلام کرده بود که با عوامل انتشار پیام های توهین آمیز به امام خمینی در فضای مجازی برخورد می شود. او همچنین خطاب به مردم گفته بود: «باید بدانید که پیام های خصوصی در وایبر، واتس آپ و .. توسط پلیس فتا قابل کنترل است.»

اگرچه به دنبال اظهار نظر رئیس پلیس فتا مبنی اینکه پیام های خصوصی در وایبر توسط نیروهای این پلیس قابل کنترل است، شرکت وایبر در پاسخ به سوالی در این زمینه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امکان کنترل مکالمات روی این اپلیکیشن را رد کرد و گفت پیام های متنی و صوتی روی این اپلیکشن رمزگذاری می شود و امکان شنود آن وجود ندارد.

یکی از اعضای بخش پشتیبانی شرکت وایبر به کمپین گفت: «تمام پیامهای متنی که از طریق وایبر ارسال میشوند به شرط پشتیبانی سیستمها رمزگذاری میشود. پیامهای چند رسانهای مانند تصاویر، ویدیوها در سیستمهای تحت iOS ، اندروید، ویندوز ۸ و ویندوز فون ۸ رمزگذاری میشوند.»

غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوۀ قضاییه روز ۲۹ شهریور ماه در نامه ای خطاب به وزیر ارتباط دولت حسن روحانی نوشت شبکه های اجتماعی واتس آپ، وایبر و تانگو تا ماه آینده باید فیلتر شوند. معاون اول قوۀ قضاییه در نامۀ خود این شبکه های اجتماعی را دارای «محتوای مجرمانه» خوانده و نوشته است که شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو «بعضا توسط دولت های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می شود.»

آقای اژه ای در این نامه به طور مشخص نوشته که اگر چنین اقدامی از سوی وزارت ارتباطات صورت نگیرد، قوه قضاییه به «وظایف ذاتی» خود عمل خواهد کرد و خود به مسدود سازی شبکه های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه خواهد پرداخت و با مخالفان نیز برخورد خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر