۱۳۹۳ مهر ۲۸, دوشنبه

یک قربانی اسیدپاشی در اصفهان فوت شد



 برخی از خبرنگاران زن اصفهانی دیگر اسمشان را پای مطالب خود نمینویسند که مبادا مورد حمله اسید پاشها قرار بگیرند. تیم پزشکی و پرستاری بیمارستانهای سوانح و سوختگی اصفهان چنان ترسیدهاند که حتی حاضرنیستند، راجع به کمکهای ابتدایی به قربانیان با خبرنگاران صحبت کنند.

به گزارش هرانا به نقل از سایت محلی زندگی سالم؛ اینروزها فضای عمومی شهراصفهان برای زنان و دختران مملو ازترس درمورد اسیدپاشی توسط موتورسواران ناشناس است. ازانصارحزبالله و بسیج به عنوان متهمان این اقدام جنایتکارانه نام برده میشود. پدریکی از قربانیان اسیدپاشی از بینتیجه بودن پیگیریهای انتظامی در روند پرونده دخترش خبر داده است.

اسیدپاشی زنجیرهای که به طورمتناوب دراصفهان به وقوع پیوسته و زنان و دختران این شهر را هدف گرفته، جوی روانی سنگینی بهوجود آورده و مردم از یک اسیدپاشی تازه خبر میدهند.

در تازهترین مورد، سایت محلی زندگی سالم که اخبار استان اصفهان را پوشش میدهد عصر روز یکشنبه در خبری نوشت: حوالی ساعت ۱۱ صبح امروز (یکشنبه ۲۷ مهر) در اصفهان، یک موتور سوار دو ترکه به سمت ۳ دختر در خیابان شیخ صدوق اسید پاشید که یک نفر از آنها به خاطر پاشیدن اسید در قفسه سینه در دم، جان باخت و دو نفر دیگر راهی بیمارستان شدند.

یکی از شاهدان عینی این ماجرا اظهار داشت: زمانی که با پدرم به سمت خیابان مرداویج میرفتیم شاهد تجمع عظیمی از مردم بودیم که در لحظه اول فکر کردم تصادفی شده اما با نزدیک شدن به محل، ماموران نیروی انتظامی و اورژانس را دیدیم که اعلامکردند به سه دختر، اسیدپاشی شده است. وی با بیان اینکه درحین انتقال دختران به بیمارستان، مشاهده کردم که روی قفسه سینه یک نفر از آنها اسید پاشیده شده که در دم جان باخته بود.

این شاهد عینی بیان داشت: دونفر دیگرهم بر روی صورت و دست آنها اسید پاشیده شده بود که راهی بیمارستان شدند. وی با بیان اینکه پدرم با مشاهده این صحنه، دیگر اجازه رفتن به دانشگاه را به من نداد، گفت: درحال حاضر به خاطر رعب و وحشتی که در خانوادهام ایجاد شده، نشستن در خانه را بهتر از رفتن برای کسب دانش میدانم. به گزارش زندگی سالم، حادثه اسید پاشی چند روزی است که جزو اخبار داغ رسانههای استان اصفهان شده که طی آخرین اخبار، تعداد زنانی که بر روی آنها در اصفهان، اسید پاشی شده، به ۱۴ نفر رسید.

از سوی دیگر گزارش خبرگزاری آنا، حاکیاست که بسیاری از زنان اصفهانی دراین چند روز یا رانندگی نمیکنند یا تمهیدات ویژهای برای رانندگی خود اندیشیدهاند. به گفته یک شهروند اصفهانی زنها به عنوان راننده پشت فرمان نمینشینند و ترجیح میدهند در خانه بمانند. مردم در خیابانهای اصفهان دیگر آن آرامش همیشگی یک شهر تاریخی و توریستی را ندارند. در خیابان چهار باغ اصفهان، نقش جهان، باغ گلها و خیلی جاهای دیگر مردم با احتیاط از کنار هم رد میشوند.

او میگوید: شب گذشته درتصادف یک خودرو با موتورسواری درخیابان مهرداد که چهارمین اسیدپاشی اتفاق افتاد، مردم چندنفر را با بطریهای اسید پیدا کردند که دردرگیری رخ داده بین مردم و مظنونان، موتورسوران به کلانتری محل منتقل شدند اما هنوز خبری از آنها در دسترس نیست. همچنین شایعه شده است که صبح امروز درخیابان شیخ صدوق شمالی اصفهان، یک مورد اسیدپاشی دیگر رخ داده است اما هنوز منابع رسمی، انتظامی و قضایی این خبرها را تایید نکردهاند.

حال قربانیان مناسب نیست

یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در واکنش به درخواست خبرنگارآنا برای حضور در بیمارستان شهید مطهری برای پیگیری وضع قربانی اسید پاشی اصفهان، گفت که درتلاش برای ارتباط با وزرات بهداشت هستیم اما آنها اجازه حضور خبرنگاران را نمیدهند. با این حال پدر «سهیلا جورکش» که حالا دربیمارستان مطهری تهران بستری است، گفت: حال روحی و روانی سهیلا بسیار بد است. درصد سوختگی دراصفهان ۲۸ درصد اعلام شد اما دربیمارستان مطهری تهران میگویند ۱۳ درصد سوختگی دارد. به گفته جورکش، سوختگیبدن سهیلا عمیقاست و صورت، گردن، کمر، دستها و پاهای او آسیبدیده است. قرار است پوست سر سهیلا را برای یک عمل جراحی تازه بردارند.

زنان با ترس بیرون میروند

انتشار اطلاعات ضدونقیض در اصفهان و واکنش سلبی مقامات باعث سردرگمی مردم شده است. یک خبرنگار اصفهانی میگوید: برخی از خبرنگاران زن اصفهانی دیگراسمشان را پای مطالب خود نمینویسند که مبادا مورد حمله اسید پاشها قرار بگیرند. به گفته وی، شهروندان اصفهانی ترس و دلهره دارند و ازطرفی خانوادهها اجازه نمیدهند دختران به خیابان بروند و این روند طبیعی زندگی را لااقل به لحاظ روانی در شهر اصفهان مختل کرده است. این روزها جرات نمیکنیم به آسودگی به خیابان برویم و مجبوریم شیشه اتومبیل خود را بالا بکشیم.

به گفته خبرنگاران محلی دراصفهان و افرادعادی که مورد پرسش خبرنگاران بودند، بسیاری به لحاظ روانی درشوک هستند. یکی ازخبرنگاران اصفهانی که ماجرای اسیدپاشی را از نزدیک دنبال میکند، میگوید: هنوزهیچ اطلاعاتی درمورد ماهیت افراد اسیدپاش منتشرنشده است و نمیتوان گفت چه کسی یا چه گروهی متهم است. شهر اصفهان که شهری همیشه امن بوده حالا دارد به یک شهر سراسر استرس تبدیل میشود.

وی میگوید: اطلاعاتی که نیرویانتظامی در روزهای اول به خبرنگاران داد، ضد و نقیض بوده و برای نمونه، رئیس کلانتری یکی از مناطق اصفهان به ما گفت چند نفری را در این باره دستگیر کردیم ولی بعد روابط عمومی ناجا مطلقا، دستگیری را تکذیب کرد. با اینحال وی معتقد است: این روند بیشک بر روی توریسم این شهرتاریخی اثرگذارخواهد بود چرا که بسیاری از مردم با بیم و دلهره به خیابان وارد میشوند و اگر اطلاع رسانی دقیقی صورت نگیرد شایعه، شهر را فرا میگیرد و به زودی گردشگرها این شهر را ترک میکنند.

وی میگوید: تیم پزشکی و پرستاری بیمارستانهای سوانح و سوختگی شهراصفهان چنان ترسیدهاند که حتی حاضرنیستند، راجع به کمکهای ابتدایی به قربانیان با خبرنگاران صحبت کنند. یکی از مسئولان بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان گفته مقامات درخواست داشتهاند در مورد این اسیدپاشی اطلاع رسانی صورت نگیرد.

همچنین یکی ازنزدیکان قربانی اسیدپاشی اصفهان میگوید: دقیقا نمیدانیم چند روزاست که اسیدپاشی به بقیه صورت گرفته اما ماموران نیروی انتظامی ازخانوادهها خواستهاند کسی چیزی به رسانهها نگوید، تا پلیس اسیدپاشان را پیدا کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر