۱۳۹۳ دی ۱۹, جمعه

ممانعت نیروهای امنیتی از تجمع روزنامه‌نگاران ایرانی برای همدردی با قربانیان پاریس




نیروهای امنیتی روز پنجشنبه از تجمع شماری از روزنامهنگاران ایرانی برای همدردی با کشته شدگان حوادث اخیر فرانسه در تهران ممانعت کردهاند.

در پی حمله روز چهارشنبه به هفتهنامه طنز «شارلی ابدو» در پاریس، برخی از روزنامهنگاران ایرانی قصد داشتند برای ابراز همدردی در برابر ساختمان پلمبشده انجمن صنفی روزنامهنگاران ایران گردهم بیایند که با حضور نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، این تجمع شکل نگرفت.

مردان مسلح نقابدار با ورود به دفتر این هفتهنامه، ۱۲ نفر از جمله چهار کاریکاتوریست فرانسوی و دو مامور پلیس را کشتند.

در میان روزنامههای روز پنجشنبه ایران، روزنامههای ایران، همشهری، دنیای اقتصاد و قانون، عکس اصلی صفحه نخست خود را به این موضوع اختصاص دادند، اما روزنامههای شرق، اعتماد و مردمامروز به اختصاص ستون یا عنوانی کوچک به موضوع این حمله تروریستی، قناعت کردند.

روزنامههای نزدیک به اصولگرایان نیز اعتنای چندانی به موضوع نداشتند و از کنار آن عبور کردند.

به باور برخی ناظران و صاحبنظران رسانهای، روزنامههای ایران روز پنجشنبه در پوشش اخبار و گزارشهای مربوط به این اتفاق متناسب با ارزش خبری آن، با تردیدهایی روبرو بودهاند.

در حالی که روزنامهنگاران ایرانی از بیان ابراز همدردی خود با قربانیان حمله روز چهارشنبه به هفته نامه شارلی ابدو و کشته شدن همتایان فرانسوی خود محروم ماندند و عمده روزنامههای چاپ ایران پوشش مناسبی به این خبر ندادند، کانون نویسندگان ایران، روز پنجشنبه با انتشار پیامی، حمله به گفته آنها تروریستی به دفتر مجله طنز شارلی ابدو، را محکوم کرد.

در این پیام که خطاب به نویسندگان، روزنامه نگاران و مردم فرانسه نوشته شده، آمده است که «نویسندگان و مردم ایران در راه آزادی بیان بسیار قربانی دادهاند و به خوبی رنج و خشم شما را درک میکنند».

در پیام کانون نویسندگان ایران، حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو، «جنایت هولناک» توصیف شده و تاکید شده است که طراحان و عاملان آن، «دشمنان آزادی اندیشه و بیان و پیروان جهل و خرافهاند» که به نوشته بیانیه نویسان کانون نویسندگان ایران، «هدفی جز استیلای عقبماندگی بر جهان ندارند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر