۱۳۹۳ دی ۲۹, دوشنبه

رد پای خمینی در حملات تروریستی پاریس




به گزارش راديو فرانسه،هفتهنامههای فرانسوی، مثل روزنامههای این کشور، این روزها به فاجعه حمله به نشریه شارلی هبدو، و موضوع تروریسم پرداختهاند. در این میان هفتهنامه لوپوئن با چاپ یک ویژهنامه جداگانه، نظرات حدود ۵۰ نویسنده، روشنفکر، فیلسوف، مورخ، و عالمان مذهبی را در این زمینه منتشر کرده است. لوپوئن از این شخصیتها خواسته تا راه حل خود را برای خروج از بحران کنونی ارائه دهند. زیرا به عقیده این هفتهنامه، گرچه خون کسانی که در واقعه هفتم ژانویه کشته شدند تا مدتهای طولانی در حافظه مردم جاری خواهد بود، اما پس از روزهای عزاداری و افسوس و خشم، نوبت اندیشیدن است.
ژان دورمسون، نویسنده فرانسوی و عضو باسابقه آکادمی فرانسه، اورهان پاموک، نویسنده ترک برنده جایزه نوبل صلح، کمال داوود، نویسنده الجزایری که سال گذشته میلادی با رمان «مورسو، از دیدگاه مقابل» مورد توجه رسانهها قرار گرفت و جوایز متعددی را دریافت کرد، میشل اونفره، فیلسوف فرانسوی، علا اسوانی، نویسنده مصری که آثارش به زبان فرانسه ترجمه شده، سلمان رشدی، نویسنده هندی انگلیسیزبانی که به خاطر رمان «آیات شیطانی» از سوی آیت الله خمینی به مرگ محکوم شد، شاهدخت جوان، نویسنده ایرانی فرانسویزبان، ژاک لانگ، رئیس مؤسسه جهان عرب در پاریس، طاهر بن جلون، نویسنده مراکشی عضو آکادمی گنکور،مالک شبال، اسلامشناس الجزایری که سردبیر مجله «نور» است، و ژیل کپل، پژوهشگر مسائل جهان اسلام و دنیای عرب که به تازگی کتاب او درباره «بهار عربی» در فرانسه پرفروش شد، از جمله کسانی هستند که برای این ویژهنامه لوپوئن یادداشت نوشته، یا با این مجله گفتوگو کردهاند.
سلمان رشدی است که خود از مشهورترین قربانیان اسلام سیاسی به شمار میرود در يادداشت خود مي نويسد : «این توتالیتاریسم مذهبی، تغییرات کشندهای را در هسته اسلام به وجود آورده که ما امروز پیامدهای آن را در پاریس مشاهده میکنیم.»
سلمان رشدی که به اتهام ارتداد از سوی خمینی به مرگ محکوم شده، می نویسد: «من از شارلی هبدو حمایت می کنم، همانگونه که همه باید از این نشریه برای دفاع از آزادی و مبارزه با استبداد، حمایت کنیم.» نویسنده آیات شیطانی تأکید میکند که امروزه «احترام به مذهب»، مترادف است با «ترسیدن از مذهب». «ما باید بتوانیم مذاهب را مثل دیگر عقاید نقد کنیم، بتوانیم مذاهب را به تمسخر بگیریم و بدون هیچ ترسی به آنها احترام نگذاریم.» 

#بگونه #ایران #سلمان_رشدی #خمینی #قتل #شارلی_ابدو

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر