۱۳۹۶ مرداد ۱, یکشنبه

نگرانی از آمار اعدام ایران‌ در گزارش سالانه حقوق بشر بریتانیا



 وزارت امور خارجه بریتانیا گزارش سالانه خود را درباره مسایل حقوق بشری سال گذشته میلادی را منتشر کرده است. وزارت خارجه بریتانیا ضمن اشاره به شمار بالای اعدامها در سال گذشته، در عین کاهش نسبی آن در مقایسه با سال ۲۰۱۵، میگوید ایران همچنان از اعدام برای مجازات جرایمی استفاده میکند که “به شدت جدی” تلقی نمیشوند. علاوه بر این در مواردی مجرمان نوجوان با مجازات اعدام روبرو میشوند.

معاون وزیر در امور حقوق بشری، گفته است سال ۲۰۱۶ “تصویری خشن از تداوم نقض حقوق بشر در سوریه، عراق، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو و بسیاری کشورهای دیگر را ترسیم میکند.”

در این گزارش نگرانیهایی درباره مواردی از نقض حقوق بشر در ایران و افغانستان مطرح شده است.

گزارش سالانه حقوق بشر بریتانیا میگوید “در سال ۲۰۱۶ در ایران بهبود اندکی در وضعیت حقوق بشر ایجاد شد. استفاده پرشمار از مجازات اعدام، آزادی مذهب و آزادی بیان حوزههای مایه نگرانی هستند.”

وزارت خارجه بریتانیا ضمن اشاره به شمار بالای اعدامها در سال گذشته، در عین کاهش نسبی آن در مقایسه با سال ۲۰۱۵، میگوید ایران همچنان از اعدام برای مجازات جرایمی استفاده میکند که “به شدت جدی” تلقی نمیشوند. علاوه بر این در مواردی مجرمان نوجوان با مجازات اعدام روبرو میشوند.

گزارش سالانه همچنین به مساله آزادی مذهب در ایران میپردازد و میگوید اقلیتهای مذهبی در ایران با تبعیض روبرو هستند. این گزارش به ویژه به مشکلات اقلیت بهایی اشاره کرده است.

تبعیض علیه زنان و سانسور اینترنت از موضوعات دیگری است که وزارت خارجه بریتانیا در بخش ایران گزارش خود به آنها پرداخته است.

وزارت خارجه بریتانیا درباره افغانستان به تداوم خشونتها و ناامنی اشاره کرده و از افزایش شمار غیرنظامیانی که در درگیریهای افغانستان کشته شدهاند ابراز نگرانی کرده است.

این گزارش میگوید که به رسمیت شناخته نشدن حقوق زنان در افغانستان به “خشونت، فقر و سوءاستفاده” از زنان افغان انجامیده است.

گزارش سالانه حقوق بشر بریتانیا به موارد نقض حقوق بشر در دهها کشور دیگر، از جمله عربستان سعودی، برمه، چین و عراق نیز اشاره کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر