۱۳۹۶ تیر ۱۳, سه‌شنبه

حکم قطع دست برای سارق خانه قاضی

 

فردی که متهم است به خانه یک قاضی دستبرد زده است، به قطع دست محکوم شد. حکم قطع دست از جمله مواردی که است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازاتهای غیرانسانی و موهن را ممنوع کرده است.

 ۲ سال پیش مأموران پلیس سارقی را دستگیر کردند که دست به سرقت از خانهها در مناطق صادقیه، جلال آل احمد و… زده بود. دوربین مداربسته خانه آخرین مالباخته که یک قاضی بود باعث دستگیری وی شد.

در بررسیها مشخص شد متهم که احسان نام دارد پیش از این به جرم سرقت در زندان بوده و سرقتهایش را زمانی که در مرخصی خارج از زندان به سر میبرده انجام میداده است.

او در بازجوییها به ارتکاب سرقت با همدستی یکی از دوستانش اعتراف کرد که در ادامه معلوم شد همدست او مدتی قبل در کرمانشاه بازداشت شده و در زندان به سر میبرد.

با دستگیری احسان، وی دیروز در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه قرار گرفت. در این جلسه که به ریاست قاضی حسین اصغرزاده برگزار شد، متهم گفت:

من و همدستم پیک موتوری بودیم و از آنجا که هر دوی ما سابقهدار بودیم نقشه سرقت کشیدیم. پس از مدتی من دستگیر شدم که قاضی پروندهام به من تخفیف داد و مرا به زندان محکوم کرد. با این حال زمانی که در زندان بودم، مرخصی گرفتم و دوباره سرقتهایم را شروع کردم. آخرین خانهای هم که به آن دستبرد زدم، خانه قاضی رسیدگیکننده به پروندهام بود و او با دیدن چهرهام در دوربین مداربسته مرا شناسایی کرد.

بعد از اعترافات این مرد، هیأت قضایی وارد شور شد و مردم جوان را به قطع دست محکوم کرد. پرونده همدست وی نیز در کرمانشاه تحت رسیدگی است.

حکم قطع دست از جمله مواردی که است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازاتهای غیرانسانی و موهن را ممنوع کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر