۱۳۹۶ تیر ۱۶, جمعه

بازداشت ۴ شهروند بهایی در کاشان و شیراز و اجرای حکم زندان بهائیان گرگان



برخی از گزارشها حاکی از آن است که تعدادی از شهروندان بهائی در روزهای اخیر احضار و بازداشت شدهاند.

وبسایتهایی که اخبار بهائیان را منتشر میکنند گزارش دادند که امرالله منوچهری و ضیاالله الهیان روز دوشنبه ۱۲ تیر پس از احضار تلفی به ستاد خبری اداره اطلاعات در شهر کاشان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

بر اساس این گزارشها، ماموران اداره اطلاعات دو ماه پیش خانههای این دو را بازرسی و وسایل شخصی آنان از جمله کتابها، جزوهها، عکسهای مربوط به آئین بهایی، گوشیهای تمامی اعضای خانواده، لپ تاب و چندین حلقه فیلم خصوصی را توقیف کرده بودند.

همچنین گزارش شده است که ورقا مهدیزاده و شیوا اخلاقی، دو شهروند بهائی ساکن شیراز نیز توسط ماموران امنیتی بازداشت شدهاند.

از سوی دیگر، طی روزهای اخیر شهروندان بهائی که پیشتر محاکمه و احکام آنها صادر شده بود برای سپری کردن حکم خود به زندان فراخوانده شدند.

پریوش شجاعی و روفیا پاکزادان شهروندان بهایی ساکن گرگان که به ترتیب به ۲۱ و ۱۸ ماه زندان محکوم شدهاند، روز دوشنبه ۱۲ تیر برای سپری کردن حکم، خود را به زندان امیرآباد گرگان معرفی کردند.

طی هفته گذشته ۱۱ تن دیگر از شهروندان بهایی در شهر گرگان نیز به زندان منتقل شدند.

این افراد از جمله بهائیان بازداشت شده در استان گلستان هستند که در دادگاه اول به ۱۹۳ سال زندان محکوم شدند و در دادگاه تجدید نظر این احکام از یک سال و شش ماه تا یک سال و ۹ ماه محکومیت کاهش پیدا کرد.

زندانی کردن این بهائیان در حالیست که خرداد ماه گذشته دادگاه دو جوان قاتل یک شهروند بهایی را با قرار وثیقه آزاد کرد. این دو جوان دلیل قتل آن شهروند را بهایی بودن او عنوان کرده و در جریان بازجوییها بیان کرده بودند که در صورت آزادی، فرد بهایی دیگری را به قتل خواهند رساند.

وضعیت اقلیتهای مذهبی در جمهوری اسلامی همواره مورد انتقاد و عامل نگرانی نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر بوده است. اسفند ماه گذشته، عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارش خود به محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه اقلیتهای قومی، دینی در ایران اشاره کرده و از آن انتقاد کرد.

اردیبهشت ماه گذشته نیز کمیسیون ایالات متحده درباره آزادی مذهب در گزارش مربوط به سال ۲۰۱۷ خود با اشاره به زیر پا نهادن مداوم آزادیهای مذهبی در یکسال گذشته در ایران آورد: «بازداشتهای طولانی، شکنجه، و زندان و اعدام بر اساس اتهامات مذهبی معمول بوده است.»

بر اساس این گزارش، زیرپا نهادن آزادی اقلیتهای دینی به ویژه بهائیان، نوکیشان مسیحی، و سنی مذهبان بی وقفه در ایران ادامه داشته ودرویشان و ناراضیان شیعه در معرض ارعاب، بازداشت و زندان شدن قرار داشتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر