۱۳۹۶ تیر ۱۸, یکشنبه

افشین بایمانی؛ محروم از رسیدگی پزشکی علیرغم بیماری قلبی



افشین بایمانی زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، شب گذشته، علیرغم درد در ناحیه قلبی و دستور صریح پزشک بهداری برای اعزام اورژانسی به بیمارستان، به دلیل امتناع از استفاده از دستبند و پابند از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم شد. آقای بایمانی علاوه بر اشاره به آیین نامه های سازمان زندانها در مورد عدم استفاده از دستبد و پابند برای بیماران، به استرس زا بودن و مضر بودن چنین روشی برای یک بیماری قلبی معترض بود.

 افشین بایمانی زندانی محبوس در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج، شب گذشته، ۱۷ تیرماه، در پی بد شدن حالش، توسط همبندیان خود به بهداری زندان منتقل شد. در پی معاینات صورت گرفته، پزشک زندان دستور اعزام اورژانسی وی به بیمارستان را صادر کرد، اما به دلیل خودداری این زندانی سیاسی از استفاده از دستبند و پابند، به تصمیم مسئولان زندان از اعزام محروم ماند.

یک منبع مطلع از وضعيت آقاى بايمانى گفت:“شب گذشته، افشین با توجه به مشکلات قلبی از جمله گرفتگی عروق قلب که سالهاست از آن رنج می برد، وضعیت جسمی نامناسبی بخصوص درد در ناحیه قفسه سینه پیدا کرد. به همین دلیل توسط هم بندی های خود به بهداری زندان منتقل شد. در پی معاینات صورت گرفته همچون گرفتن نوار قلبی و فشار خون این زندانی، پزشک کشیک بهداری، “فاضل مشتری”، دستور اعزام وی به بیمارستان صادر کرد. اما با دخالت افسر نگهبان به دلیل خودداری این زندانی از استفاده از دستبند و پابند، از این اعزام جلوگیری به عمل آمد.”

این منبع ادامه داد: ” شب گذشته، آقای بایمانی در پی صدور دستور اعزام به بیمارستان، اعلام کرد که در صورت استفاده از دستبند و پابند، حاضر به اعزام نخواهد شد. در نهایت پس از تنظیم سند کتبی و اخذ اثر انگشت از وی مبنی بر مخالفت با اعزام به بیمارستان، به بند چهار سالن دوازده بازگزداده شد. پزشک زندان نسبت به وضعیت جسمی وی هشدار داد و از همبندیان وی خواست که در صورت هرگونه تغییرات احتمالی در وضعیت جسمی وی مجدداً به بهداری منتقل شود.”

این منبع گفت: “با توجه به مشکل قلبی که افشین دارد نبایستی با دستبند و پابند به بیمارستان منتقل شود. کلا باید از استرس دور باشد، اما افسر نگهبان و دیگر مسئولان برخلاف قانون و منطق در این موضوع عمل می کنند.”

افشین بایمانی، زندانی سیاسی، علیرغم طی تمام مراحل اداری از جمله تودیع وثیقه از اعزام به مرخصی استعلاجی محروم مانده است. آقای بایمانی از ۱۶ سال قبل در زندان به سر می برد. با توجه به مشکلات قلبی از جمله گرفتگی عروق قلب که مستلزم رسیدگی پیشرفته پزشکی است او اکنون بیش از همیشه به مرخصی استعلاجی و دریافت خدمات پزشکی نیاز دارد.

بنابر آخرین گزارشات، افشین بایمانی با خطر سکته قلبی مواجه است. پزشکان پس از معاینه او اعلام کرده اند تعدادی از رگهای قلب او مسدود شده و نیاز به جراحی و رسیدگی پیشرفته دارد.

دوران طولانی زندان برای افشین بایمانی که متأهل و پدر دو فرزند است علاوه بر مشکلات جسمی نظیر بیماری قلبی و سنگ کلیه، مسائل عدیده ای را نیز برای خانواده اش ایجاد کرده است.

افشین بایمانی زندانی سیاسی محبوس در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج، در ۱۵ شهریور ۱۳۷۹ به اتهام کمک به فرار برادر خود «مهدی بایمانی» که با سازمان مجاهدین خلق مرتبط بود بازداشت و به اعدام محکوم شد، این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد اما پس از ۶ سال حکم وی به حبس ابد تقلیل یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر