۱۳۹۶ تیر ۱۱, یکشنبه

اعتصاب غذای دو فعال سیاسی در زندان‌های تبریز و اوین



سیامک میرزایی و حبیب ساسانیان، دو فعال سیاسی ترک که در زندانهای اوین و تبریز بهسرمیبرند بیش از دو هفته است که اعتصاب غذا کردهاند.

حبیب ساسانیان اردیبهشت سال گذشته همراه پنج نفر دیگر به اتهام جاسوسی بازداشت شد که رئیس کل دادگستری آذربایجانشرقی آنها را عضو «گروه تجزیهطلب گامو» معرفی کرد و اظهار داشت که آنها «اسناد طبقهبندی شده نظامی و اقتصادی را جمعآوری و در اختیار دشمنان نظام قرار میدادند».

در نهایت همه اعضای این گروه با تودیع وثیقه از زندان تبریز آزاد شدند به جز حبیب ساسانیان که همچنان در بند دوازده محکومین زندان تبریز در بازداشت به سر میبرد.

نقی محمودی حقوقدان ساکن آلمان و وکیل مدافع سابق برخی از فعالان مدنی در گفتوگو با رادیو فردا میگوید که «علیرغم تشکیل چندین جلسه رسیدگی در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست حمید باقرپور، هنوز حکمی برای حبیب ساسانیان صادر نشده است. ساسانیان در هفدهمین روز اعتصاب غذای اعتراضی خود در شرایط نامناسب جسمی در زندان تبریز به سر میبرد. او در روزهای اخیر در پی وخامت حالش چندین بار به بهداری این زندان منتقل شده است».

سیامک میرزایی نیز به اتهام «تشکیل جمعیت و گروه برای برهم زدن امنیت کشور»، در دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان و به ریاست بهرام حسنی (رئیس دادگستری و دادرس ویژه ی دادگاه انقلاب بهارستان) به ده سال حبس تعزیری و دو سال تبعید در شهرستان طبس، محکوم شده است.

محمودی میگوید که وکیل سیامک میرزایی نسبت به رای صادره درخواست تجدید نظر کرده استاما تا به حال هیچ تصمیمی از سوی دادگاه تجدیدنظر مبنی بر تائید و یا نقض حکم صادره به سیامک میرزایی یا وکیل او ابلاغ نشده است.

وی که از تیر ماه ۹۵ در پارسآباد مغان بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شده است با نگارش و ارسال نامهای سرگشاده اعلام کرده است که «به جهت کارشکنیهای مکرر صورت گرفته در روند رسیدگی به پرونده خود تا زمان تخفیف و تعدیل قرار وثیقه صادره ، همچنین تکمیل نواقص پرونده جهت برگزاری دادگاه تجدید نظر از شنبه ۲۷ خرداد ۹۶ دست به اعتصاب غذا خواهد زد».

محمودی اعتصاب این دو زندانی آذربایجانی در زندان تبریز و اوین را در راستای حقوق تضییع شده آنها «مشروع» تلقی کرده و معتقد است که «زندانی با ناامید شدن از ساز و کارهای قانونی، به آخرین حربه خود که همانا جانش است متوسل میشود».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر