۱۳۹۳ آذر ۲۰, پنجشنبه

وضعیت «وخیم» ۷۵ زندانی سیاسی و امنیتی در بند هفت زندان اوین




کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه ۱۹ آذر به نقل از یک منبع مطلع خبر داد که وضعیت حدود ۷۵ نفر از زندانیان امنیتی- سیاسی در بند هفت زندان اوین روز به روز «وخیمتر» میشود.

به گفته این منبع مطلع، این زندانیان، حدود چهارماه پیش از بند ۳۵۰ زندان اوین به زیر زمین ساختمان بند هفت این زندان که «چهار اتاق بدون پنجره» دارد، منتقل شدهاند.

به گزارش وب سایت کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران، این منبع مطلع اضافه کرد: «دریچههای کوچک اتاقها هم که هم سطح کف زمین است مسدود شدهاند. از آنجا که تخلیه فاضلاب بهداری طبقه فوقانی زندان پشت این دریچهها اتفاق میافتد و کامیونهای حمل غذا و اجناس زندان نیز برای تخلیه و بارگیری در مقابل این دریچهها پارک میشود و مرتب پر از دود و سروصدا است هیچ امکانی برای باز شدن دریچهها باقی نمیگذارد».

به گفته این منبع مطلع، این شرایط و همچنین وجود «رطوبت» دراین بند «باعث بروز و تشدید» بیماریهای قلبی، تنفسی و پوستی برای زندانیان شده است.

بر اساس گزارشها پس از بازتابهای گسترده «ضرب و شتم» زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین توسط زندانبانان و مامورین امنیتی در روز پنج شنبه ۲۸ فروردین، تعدادی از زندانیان این بند در روزهای پایانی مرداد ماه به ساختمانی که قبلا قرنطینه بند هفت زندان اوین بوده است، منتقل شدهاند.

بخش قرنطینه زندان برای اقامت اولیه زندانیان تازهوارد ساخته شده و زندانیانی که برای گذراندان حکم، خود را به زندان اوین معرفی میکنند معمولاً یک یا دو روز اولیه خود را در این بند میگذرانند.

این منبع مطلع در ادامه سخنان گفت که محل نگهداری این زندانیان «فاقد» هواخوری است و زندانیان این بخش مجاز به عبور و مروز در هواخوری بندهای دیگر زندان نیز نیستند.

وی اضافه کرد: «زندانیان قرنطینه بند هفت از ورزش در فضای باز، استفاده از سالنهای فوتبال و والیبال زندان نیز محروم هستند در حالی که بقیه زندانیان بندهای زندان اوین به طور کامل از این امکانات به صورت روزانه برخوردار هستند».

وی همچنین گفت که میوه و سبزیجات نیز به «ندرت» در فروشگاه این بند عرضه میشود و به همین دلیل زندانیان گاهی تا «سه هفته» قادر به خرید میوه و سبزیجات نیستند.

سازمانهای بینالمللی مدافع حقوق بشر بارها نسبت به وضعیت نگهداری زندانیان سیاسی در ایران و رعایت نشدن حقوق آنها ابراز نگرانی کردهاند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر