۱۳۹۳ آذر ۱۲, چهارشنبه

محاکمه ۳ شاعر و مستندساز در دادگاه انقلاب به اتهام همکاری با شاهين نجفى




خبرگزاری “تسنیم” وابسته به سپاه پاسداران از برگزاری جلسهی اول دادگاه مهدی موسوی و فاطمه اختصاری دو شاعر جوان در ایران به اتهام “همکاری با یک خواننده مرتد خارجنشین” خبر داده است.

این خبرگزاری از قول امیر رییسیان، وکیل دادگستری که وکالت این دو نفر را برعهده دارد نوشته که اتهام اصلی آنها از سوی دادگاه “فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده است.

به گفتهی آقای رییسیان، جلسهی اول دادگاه مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، روز یکشنبه (۹ آذر-۳۰ نوامبر) در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد، «اما چون وقت برای دفاع کافی نبود جلسه رسیدگی تجدید شد».

این وکیل دادگستری همچنین از محاکمهی یک شاعر دیگر و نیز یک مستندساز به اتهامی مشابه خبر داد اما اسامی آنها را ذکر نکرد.

او در توضیح اتهامات این چهار نفر نیز گفت: «حدود یک سال پیش اشعاری از سه شاعر که در کتابهایشان هم منتشر شده بود در یکی از آلبومهای یک خواننده خارجنشین استفاده شد. همچنین دیگر متهم این پرونده یک مستندساز است که قرار بوده برای خواننده مذکور کلیپ بسازد اما برای ساخت این کلیپ به توافق محتوایی نرسید و در نهایت هم این کلیپ ساخته نشد.»

“تسنیم” در ادامه، گزارش تیرماه ۹۱ “باشگاه خبرنگاران” دربارهی مهدی موسوی و فاطمه اختصاری را منتشر کرده که در آن، این دو شاعر به «تبلیغ بیبندوباری جنسی و انحرافات اخلاقی و تولید اشعار سیاسی در حمایت از فتنه ۸۸» از طریق یک حلقهی ادبی متهم شده بودند.

این خبرگزاری نزدیک به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی در آن زمان، با انتشار تصاویری خصوصی که از فیسبوک این دو نفر برداشته شده بود، برگزاری «میهمانیهای مختلط بدون رعایت مسایل اخلاقی» و نیز ارتباط نزدیک با شاهین نجفی، خوانندهی مقیم آلمان را از جمله دیگر اتهامات این دو شاعر جوان دانسته بود.

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، حدود یک سال قبل، روز ۱۶ آذرماه ۹۲ و یک روز پس از آنکه پاسپورتهایشان در هنگام خروج از کشور برای یک سفر تفریحی به ترکیه ضبط شد، توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند و پس از ۳۸ روز حبس در بند دو-الف سپاه پاسداران، روز ۲۴ دیماه با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد گردیدند.

این دو نفر، از پیشگامان “غزل پستمدرن” در ایران به شمار میروند و اشعارشان طرفداران زیادی در شبکههای اجتماعی و به ویژه نسل جوان ایران دارد.

گفتنی است پیشتر در تابستان امسال نیز شماری دیگر از ترانهسراهای شناختهشدهی ایران به اتهام همکاری با خوانندگان خارج از ایران در دادگاه انقلاب اسلامی تهران محاکمه شده بودند که از جملهی آنها میتوان به یغما گلرویی، روزبه بمانی، افشین مقدم، و علیرضا افکاری اشاره کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر