۱۳۹۳ دی ۱, دوشنبه

یک «فعال فیس‌بوکی» در ایران به ۲۰ سال زندان محکوم شد



مسعود سید طالبی، جوانترین زندانیِ پرونده موسوم به فعالان فیسبوکی

وبسایت کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران از اضافه شدن ۵ سال زندان دیگر به حکم مسعود سید طالبی، جوانترین زندانیِ پرونده موسوم به فعالان فیسبوکی، خبر داد و نوشت که این جوان ۲۱ ساله به ۲۰ سال زندان محکوم شدهاست.

رسانههای ایران روز یکشنبه ۲۲ تیر ماه خبر دادند که هشت فعال شبکه اجتماعی فیسبوک از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در مجموع به ۱۲۷ سال زندان محکوم شدهاند.

پیش از این وبسایت کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران، خبر داده بود که مسنترین متهم این پرونده یک زن ۴۲ ساله و جوانترین متهم یک پسر ۲۱ ساله است.

این وبسایت روز یکشنبه ۳۰ آذر خبر داد که مسعود سید طالبی، دانشجوی رشته مهندسی برق قدرت دانشگاه آزاد تهران و متولد ۱۳۷۲ یکی از متهمان این پرونده است که از روز اول مهرماه سال ۹۲ در زندان به سر میبرد.

این وبسایت به نقل از «یک منبع آگاه» نوشت که قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، روز ۲۹ آذر ماه در دادگاه مسعود سید طالبی که برای رفع نقص پرونده تشکیل شده بود، توهین به مقدسات را به اتهامات او افزود و پنج سال دیگر به حکم این جوان ۲۱ ساله اضافه کرد.

این «منبع آگاه» همچنین گفت که قاضی محمد مقیسه در دادگاه اولیه آقای طالبی را از اتهام توهین به مقدسات «تبرئه» کرده بود.

وی اضافه کرد: «قاضی در این مرحله از نظر قانونی قادر نیست اتهامی که در کیفرخواست مطرح شده اما در حکم وجود ندارد را مجدداً به حکم اضافه کند. او فقط باید حکم حاضر را مورد بررسی قرار میداد. قاضی مقیسه خارج از چارچوب قانون عمل کردهاست.»

به گزارش وبسایت کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران، آقای طالبی به دلیل نوشتهها و عکسهای منتشر شده در صفحه فیسبوکی که آن را اداره میکرده، به اتهامات تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور، توهین به مقامات کشوری و توهین به مقدسات و انتشار تصاویر نامناسب متهم شدهاست.

بر پایه این گزارش، قاضی محمد مقیسه در دادگاه بدوی او را از اتهام توهین به مقدسات «تبرئه» و برای دیگر اتهامات، حکم ۱۵ سال حبس صادر کرده بود.

در آذر ماه امسال شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر با اعلام نقض در رای، پرونده این هشت زندانی را برای رفع نقض به شعبه بدوی ارسال کرده بود.

به گزارش وبسایت کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران، این «منبع آگاه» با اشاره به دستگیری مسعود سید طالبی در روز اول مهرماه ۹۲، افزود: «ماموران در آن لحظات بازداشت و تفتیش خانه به همسایهها که جمع شده بودند میگفتند جرم او کلاهبرداری است.»

براساس گزارشها، متهمان این پرونده از شهرهای مختلف ایران شامل یزد، شیراز، آبادان، کرمان و تهران هستند که پرونده آنها حدود ۱۱ جلد است.

کمپین بینالمللی حقوق بشر پیش از این خبر داده بود که این هشت نفر صفحات مختلفی در فیسبوک با اسامی «عمام»، «ویکی فیس»، «تنهاترین زن»، «زندگی سگی»، «مرجان ماهی»، «تنهاترین مرد»، «راه که بیفتیم ترسمان میریزد»، «دههٔ پنجاهیها» داشتهاند.

ایمان میرزازاده، وکیل مدافع یکی از متهمان، چهارشنبه ۲ مهر گفته بود که آنان همدیگر را نمیشناختند و در بند ۳۵۰ برای «اولین بار» همدیگر را ملاقات کردند.

به گفته آقای میرزاده، مدیریت برخی صفحات با چند نفر به طور مشترک بوده و به همین دلیل این پرونده تجمیع شدهاست.

به گزارش وبسایت کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران، یکی از زنان متهم در این پرونده به دلیل داشتن دو فرزند کوچک با قرار وثیقه آزاد شده و اکنون در شهر کرمان، محل زندگیاش، به سر میبرد و دیگر متهم زن این پرونده در بند زنان زندان قرچک ورامین در «شرایط بسیار بدی» نگهداری میشود.

براساس این گزارش شش نفر از متهمان این پرونده در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر میبرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر