۱۳۹۳ آذر ۱۰, دوشنبه

هشدار کمیته‌های پارلمانی انگلستان، کانادا و ایتالیا: ممانعت از هر گونه دخالت دادن دیکتاتوری آخوندی در پرونده لیبرتی


کمیتههای پارلمانی انگلستان، کانادا و ایتالیا

کمیتههای پارلمانی در کشورهای مختلف با صدور اطلاعیههایی، دعاوی وزیر حقوقبشر عراق در انکار حقوق پناهندگی مجاهدان لیبرتی و اذعان به دخالت دیکتاتوری آخوندی در این پرونده را بهشدت محکوم کردند.
 
 

کمیته پارلمانی بریتانیایی برای آزادی ایران که از حمایت اکثریت مجلس عوام و بیش از 200عضو مجلس اعیان برخوردار است، با صدور بیانیهیی اعلام کرد:
اظهارات بیاساس و گمراهکننده (محمد مهدی) البیاتی این حقیقت را که ساکنان کمپ لیبرتی بهعنوان افراد حفاظتشده تحت کنوانسیون چهارم ژنو بهرسمیت شناخته شدهاند و همچنین بهعنوان اشخاص مورد نگرانی و پناهجو توسط کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل تشخیص داده شدهاند عمداً نادیده میگیرد.
کمیته پارلمانی بریتانیا برای آزادی ایران این اظهارات غلط و نگرانکننده را قاطعانه محکوم میکند و مصرانه به نخستوزیر عراق فراخوان میدهد که بهطور علنی کمپ لیبرتی را یک کمپ پناهندگی اعلام کند و با ساکنان لیبرتی و با کمیساریای عالی پناهندگان مللمتحد همکاری کند تا ایمنی ساکنان و امنیت لیبرتی تضمین شود.
کمیته پارلمانی، از سوی نمایندگان هر دو مجلس بریتانیا، در مورد مطالب منتشر شده در وب سایت وزارت حقوقبشر عراق، مبنی بر دخالت دادن دیکتاتوری آخوندی در پرونده ساکنان لیبرتی، هشدار داد و اعلام کرد: هر گونه دخالت دادن رژیم ایران یا هر مقامی از این رژیم در پرونده کمپ لیبرتی نه تنها غیرقابلقبول است، بلکه بهدلیل موقعیت ساکنان و رکورد وحشتناک نقض حقوقبشر توسط رژیم ایران، اقدامی غیرقانونی و نامشروع بهشمار میرود.
کمیته پارلمانی بریتانیایی برای آزادی ایران در این خصوص اعلام میکند: مسئولیت نهایی برای برداشتن گامهای فوق بسوی یک راهحل مسالمتآمیز برای این بحران انسانی ایجاد شده توسط رژیم ایران به دوش آمریکا و متحدان او و همچنین سازمان ملل است. در نتیجه، ما بار دیگر آمریکا و متحدان او و سازمان ملل را فرا میخوانیم اقدامات قطعی انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که خواستههای فوق که برای امنیت و سلامت این پناهندگان در کمپ لیبرتی حیاتی است بهرسمیت شناخته شده و اجرا شوند.
 
 

فراخوان کمیته کانادایی دوستان ایران دمکراتیک ضرورت فوری شناسایی لیبرتی بهعنوان کمپ پناهندگان و محکومیت اظهارات البیاتی هر گونه زمینهسازی برای دخالت دادن رژیم ایران در سرنوشت پناهندگان کمپ لیبرتی
درماهیت خود عملی جنایتکارانه است.
کمیته کانادایی دوستان ایران دمکراتیک، متشکل از پارلمانترها و شخصیتهای سیاسی و حقوقبشری این کشور، طی نامهیی به کمیسر عالی حقوق پناهندگان سازمان ملل که رو نوشت آن برای جان برد وزیر امور خارجه کانادا؛ جان کری وزیر خارجه آمریکا و بان کیمون دبیرکل مللمتحد نیز ارسال شده، اظهارات وزیر حقوقبشر عراق در مورد کمپ لیبرتی را محکوم کرده و خاطرنشان میکند:
بهرسمیت شناختن لیبرتی بهعنوان یک کمپ پناهندگان تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان مللمتحد و شناسایی کلیه حقوق ساکنان بهعنوان پناهنده و افراد حفاظتشده تحت کنوانسیون چهارم ژنو بهمنظور ارائه کلیه حفاظتهای وعده داده شده به ساکنان اما برآورده نشده تا کنون، از سوی سازمان مللمتحد و ایالات متحده ضرورت عاجل دارد.
علاوه بر این، هر گونه زمینهسازی برای دخالت دادن رژیم ایران در سرنوشت پناهندگان کمپ لیبرتی، در ماهیت خود عملی جنایتکارانه و نقض فاحش و موهن تمامی هنجارها و کنوانسیونهای شناخته شده بینالمللی در مورد مسائل پناهندگان است و باید در تمامی سطوح با آن مقابله شود. امنیت و حفاظت ساکنان لیبرتی محور همه تعهدات و موافقت نامههای امضا شده توسط سازمان ملل متحد، ایالات متحده آمریکا و ساکنان از جمله قرارداد چهار جانبه 25دسامبر 2011بوده که منجر به انتقال داوطلبانه آنها از خانه 26سالهشان در اشرف، به کمپ لیبرتی شد.
 
 

کمیته ایتالیایی پارلمانترها و شهروندان برای ایران آزاد نیز طی نامهیی به دبیرکل ملل متحد، ضمن ابراز نگرانی نسبت به اظهارات وزیر حقوقبشر عراق، بر لزوم ممانعت از دخالت رژیم آخوندی در پرونده لیبرتی تأکید کرد.
کمیته ایتالیایی پارلمانترها و شهروندان خواستار برچیدن محاصره ضدانسانی بهویژه محاصره پزشکی لیبرتی شد و با یادآوری توطئهها و دخالتهای رژیم آخوندی و اقدام جنایتکارانه بهکارگیری 300 بلندگو برای شکنجه روانی ساکنان اشرف از سوی رژیم و مزدورانش، تأکید کرد که هر نوع دخالت رژیم ایران در پرونده کمپ لیبرتی، تهدیدی علیه افراد حفاظتشده خواهد بود و مطلقاً غیرقابلقبول و ناقض تمامی کنوانسیونهای بینالمللی در مورد حقوق پناهندگان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر